"Anda boleh marah dengan keadaan anda yang buruk tapi jangan sampai merusak tubuh karena anda akan sangat menyesal ketika keadaan anda membaik" "Hidup ini berputar bagai roda, ada saatnya anda tersenyum dan ada saatnya anda mengkerutkan dahi, cobalah untuk mendapatkan pelajaran berharga di setiap kondisi anda" "Tersenyumlah di setiap pertemuan karena senyum mengikat batin yang memandangnya" "Minta maaflah ketika anda salah agar tali silaturahmi tetap terjalin baik" "Cobalah untuk berdo'a ketika anda dalam kesulitan karena do'a menghubungkan anda dengan sang pencipta agar anda selalu dalam lindungan dan pertolongannya" "Marahlah semarah marahnya tapi anda harus tahu orang di hadapan anda juga punya perasaan"You are very concerned with your life, welcome to the blog circumference of human energy, the material on this blog may be beneficial to your life. "you may be angry with your bad situation but not to damage the body because you will be very sorry when the state you better "" Life is like a spinning wheel, there are times when you smile and there are times when you constrict the forehead, try to get a valuable lesson in every condition you "" Smile at each meeting for the inner tie smile looking at her "" Apologize when you're wrong order ties remain intertwined good "" Try to pray when you are in trouble because of prayer connects you with the creator so that you are always in the shadow and his help "" Be angry angry angry but you have to know the person in front of you also have a feeling "

Kamis, 07 Maret 2013

CARA MENDIDIK ANAK

DIDIK ANAK YANG MENJADI BAIK DAN SOPAN.







.didik anak
Sekarang, kebanyakan anak – anak remaja dan anak – anak kecil berperangai seperti tidak ada adab. Remaja dengan gejala liar mereka seperti dadah, budaya songsang, berzina dan sebagainya manakala anak – anak kecil bersikap terlalu kurang ajar dengan orang yang lebih tua dari mereka. Jika anak anda bersikap kurang ajar, anda perlu didik anak untuk lebih hormat pada orang yang berada di persekitaran mereka.
Perkara pertama mereka perlu tahu untuk hormat diri mereka sendiri. Jika mereka tidak hormat pada diri sendiri, mereka cenderung untuk tidak hormat pada orang lain termasuklah anda. Hormat pada diri sendiri adalah menjaga adab percakapan, adab berpakaian dan adab berfikir.  Hormat pada diri sendiri adalah sentiasa berbuat baik pada orang lain
Didik mereka, jika mereka kurang ajar dengan orang, orang akan kurang ajar pada mereka kembali. Anda didik dia untuk jaga maruah dia. Orang yang bersikap kurang ajar akan di pandang serong dan hina oleh orang lain. Soal dia sama ada dia mahu orang pandang hina terhadap dia ? Beritahu dia secara membujuk bahwa anda tidak kisah jika orang hendak pandang hina pada dia tetapi kesian melihat dia yang tidak pandai menjaga maruah dia.

 Peranan didik anak

Walaupun anda rasa sudah terlambat, anda jangan mengalah. Jika anak anda tidak dengar apa yang anda cakap, anda didik dia supaya hormat pada anda kembali. Dapatkan hormat dari dia dengan gaya yang tegas dan garang. Ada orang berpendapat, garang pada anak – anak akan menyebabkan mereka semakin jauh dari anda. Namun, apabila anak berada dalam keadaan kronik, garang dan tegas adalah intipati utama untuk mendapatkan hormat dari mereka kembali. Pastikan anda tegas dalam situasi yang betul dan pastikan anda bercakap dengan pernyataan yang ringkas tetapi padat.
Hendak dapatkan hormat dari anak – anak, anda cuma perlu menjalankan tugas anda sebagai ibu bapa iaitu mendidik,membimbing, melindungi dan menyayangi mereka dengan sepenuh hati. Proses ini mungkin mengambil masa yang lama. Namun, jika anda tidak bermula, sampai bila – bila anak anda akan bersikap kurang ajar.
Sebagai ibu bapa, pasti anda ada cara tersendiri untuk mengajar mereka  bersikap hormat pada orang lain. Cuma nasihat saya adalah jangan menganggap proses mendidik anak adalah beban yang sukar tetapi adalah tanggungjawab anda.

Bila Anda berpikir apakah Anda adalah orang tua yang teladan ? Maka jawaban Anda, pasti tentu saja saya orang tua teladan bagi anak saya. Mana ada sih “Harimau yang memakan anaknya sendiri”, atau mungkin mana mungkin sih kita mencelakakan anak kita sendiri. Orang tua selalu berusaha memberikan yang terbaik bagi putra-putrinya. Kenyataannya banyak orang tua yang melakukan kesalahan dalam mendidik putra-putrinya.
You might also like:

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar